Oświetlenie sklepów jako cześć ekspozycji. Jak światło wpłynie na postrzeganie towarów?


Odwiedzając różne sklepy nie zdajemy sobie zapewne sprawy z tego jak wiele ktoś musiał wykonać pracy, by przekonać nas do kupna towarów. I wcale nie będzie chodzić tu o promocje czy wyprzedaże, lecz o to w jaki sposób dane rzeczy się prezentują i czy są zachęcające dla potencjalnego kupca. Najczęściej właśnie pierwsze wrażenie decyduje o tym, czy nabędziemy konkretną rzecz czy też nie. Pewnie zdziwilibyśmy się tym, iż na wygląd produktów w ogromnej mierze ma wpływ oświetlenie. Dlatego też sklepy przywiązują do tego sporą wagę. Jakie rzeczy w tej kwestii są podstawą?


sklep
Author: Mike Mozart
Source: http://www.flickr.com
Ważne znaczenie ma temperatura barwowa światła. W dużej mierze wpływa na nasze samopoczucie. W miejscu, w jakim oświetlenie posiada cieplejszą barwę bardziej się relaksujemy oraz odpoczywamy - poznaj firmę Trilux. Światło dzienne wręcz odwrotnie, jest doskonałe do pracy, gdyż pobudza do działania. Zimniejsze światło ma właśnie takie aktywizujące działanie. Kluczowe znaczenie będzie mieć kolor światła szczególnie w branży spożywczej, gdzie towary powinny prezentować się smakowicie i zdrowo. Dlatego oświetlenie sklepu spożywczego to nie jest proste zadanie. W droższych sklepach z jedzeniem zwraca się dużą uwagę na światło (kinkiety tanie), używając innego światła do innego rodzaju artykułów. Barwa światła musi podkreślić naturalną, zdrową barwę konkretnego artykułu. Z tego powodu przykładowo sery twarde powinny mieć światło o odcieniu żółtym. Świeże mięso lub też wędliny to delikatne światło (zobacz patrz szczegóły) różowe, a do nabiału odpowiednie jest światło białe. Niektóre tanie markety nie stosują się do takich zasad, używając jednego, podobnego do dziennego oświetlania.


Istotną rzeczą jest to, by pomieszczenie było w pełni doświetlone, to ważna zasada. Nie może to być oczywiście strasznie silne światło, lecz takie, jakie da możliwość osobom kupującym na ocenę towaru. Nie może być natomiast miejsc niedoświetlonych, to znaczy na przykład ciemnych kątów. Prezentuje się to niesamowicie źle oraz nieprofesjonalnie - przeczytaj, jak oświetlić sklep odzieżowy. Często szczególnie oświetlenie sklepu odzieżowego charakteryzuje się dosyć sporą ilością oświetlenia punktowego, wymierzonego na konkretne pułki czy produkty. Natomiast pomimo tego, nie powinno się ono się aż tak bardzo wyróżniać. Ten zabieg tak naprawdę służy zwróceniu uwagi kupującego na konkretną rzecz, ale niekoniecznie uwidacznianie przesadnie mankamentów towaru.